Sunday, June 14, 2009

Tembok Pemisah Antara Kita Sudah Hilang

Bahibbak awi fillah


Setepatnya aku mengepost artikel ini sebelum pemergian sahabat tercinta Muhammad ‘Ammar Bin Zulkifli..

Sungguh!!!….2 atau 3 hari sebelum kembalinya Ammar ke rahmatullah, aku merasa begitu ghairah untuk mencoretkan sesuatu istimewa mengenai aku dan Ammar. Artikel yg khas yang menceritakan bagaimana persahabatan yang erat terbina antara kami. Bagaimana tembok yang memisahkan aku (insan biasa) dan dia (insan hebat pujaan ramai).....hancur berkecai.....

Oleh kerana ada perkara yang lebih utama yang perlu aku berikan perhatian iaitu FINAL EXAM..Maka aku tangguhkan sahaja dulu niatku itu...iaitu 1 keinginan utk meng"update" blog yg membuak-buak secara tiba-tiba...

Mungkin ini salah satu petanda daripada petanda2 yg lain yg memberi isyarat bahawa AmmarZ akan meninggalkan dunia yg fana buat selama2nya..

Sayang sekali (dengan kehendak Allah SWT), AmmarZ pergi terlebih dahulu sebelum sempat membaca artikel ini..


Aku sebenarnya telah mengenali arwah semenjak di bangku sekolah lagi. Namun ketidakserasian (Sek Rendah) membuatkan aku dan dia tidak begitu rapat walaupun ummi dan abahnya mengenali mak dan ayahku.


Zaman kami di SRI AMAN

Kami sewaktu darjah 4...Ammar(tengah), dan aku (tepi)

Dia seorang pelajar yang aktif dan pintar. Aku pula seorang pelajar yang pasif dan agak nakal. Dia seorang pengawas dan ketua dalam banyak hal. Aku pula pelajar biasa yang pernah bertumbuk dengan pengawas.

Malah sewaktu aku masih tidak sekelas dengan Ammar (darjah 1-3), aku pernah “tea”(loghat Kelantan yg bermaksud memukul) belakangnya dan lari. Ammar mengejarku. Tapi tak dapat. Muka Ammar nampak marah dan aku hanya tersengih dari jauh melihatnya. Hahaha =) Kejadian yg sangat tolol dan bengong seingatku..

Masuk darjah 4, aku sekelas dengan Ammar, tapi tak begitu rapat. Dia punya kehidupannya sendiri dengan kawan-kawan yang rapat dengannya dan begitu juga aku. Dalam keadaan tertentu sahaja kami bersembang dan bergaul.

Keadaan berterusan sehingga kami mendapat keputusan UPSR. Dia mendapat 5 A dan aku…………….............................………4 A 1D

Pada tahun itu, hanya 2 orang pelajar SRI AMAN yang dapat 5 A. Ammar dan Fakhran (kalau tak silap)

Dia benar2 pintar dan aku pula fail dalam UPSR kerana mendapat 1 D walaupun score A dalam subjek2 yang lain. Gred untuk lulus dalam UPSR adalah C.

Namun, mulianya insan yg bernama Ammar ni. Dia dan kawan2 satu batch dgnku berpakat utk menyembunyikan result “D” aku apabila di tanya oleh sesiapa...

“Kalu ogre tanyo mere buleh berapo A, kito royak mere buleh 4 A sudah la, jange royak hok dia buleh 1 D tu”

Kawan2ku yg lain mengangguk dan mengiakannya sebagai tanda setuju....

Oh aku sungguh terharu dengan kebaikannya...........



Bersambung…………………

8 comments:

  1. cant wait to read..keep writing when u have time for it..

    ReplyDelete
  2. imran.. at least u spent a lot of time with ama..
    until de end.. im n0t lucky like u.. but i miss ama like u..tke cre imran

    ReplyDelete
  3. Ammar punyai sifat mulia sejak dr kecik. Anta pon same. Semoga kita semua bertemu di syurga.

    jgn lupa smbung bile ada masa k. All the best in your exams.Take care

    ReplyDelete
  4. ish3..
    ing mane blog yg bi tu?
    dah hilang ke.

    ReplyDelete
  5. @Atiqah n Munsyi^Sama:I’m busy now, gonna hav an exam on 24th and 25th of Jun..FINAL EXAM!

    crietz:Hmm..Yes I had spent a lot of time with Ammar. More than 10 years!! But the most significant moment was during the latest 3 or 4 years..

    si penunggu subuh:Ada je blog insidemystomach.blogspot.com tuh...Cuma x update n x tau samada nk teruskan atau x...

    ReplyDelete
  6. tsenyum sndirian mbce kish ini..
    keep writing..
    xsbr nk tnggu smbgnye..
    btw..gud luck!

    ReplyDelete
  7. @Bicycle Wallpaper:Waalaikumussalam...

    @iKa:insya'Allah..

    ReplyDelete